Charlotte, 2, blir bara en halvmeter lång

Expressen Hon är bara dryga halvmetern lång – och blir aldrig längre. Charlotte Garside, 2, från Withernsea i Storbritannien, var småväxt redan som foster i sin mammas mage.

Mamma Emma Garside berättar i tidningen Daily Mirror om hur det som verkade vara en normal graviditet, förvandlades till en mardröm.
– Min mage var väldigt stor och inga undersökningar tydde på att något var fel.

Men Emma fick värkar redan fyra veckor före utsatt datum. Efter nogranna undersökningar sa läkarna åt henne att Emma måste ha tagit fel på datum. Bebisen kunde inte vara äldre än 24 veckor.
– Jag visste att det inte var så, och då började jag få panik, berättar Emma Garside.

När lilla Charlotte sedan föddes vägde hon bara cirka 450 gram och var 25 centimeter lång.
– Jag grät när jag fick se henne. Hon såg så liten och ömtålig ut, som om hon skulle brista i två delar. Jag ville bara skydda henne, men visste inte om jag skulle kunna det.

Efter 13 veckor på sjukhus fick Charlotte Garside komma hem. Då var hon ännu så liten att hennes föräldrar fick klä henne i dockkläder.
I dag är Charlotte en glad liten tvååring som älskar sina gosedjur och helst av allt följer sina äldre systrar runt i huset.

Hennes immunförsvar är svagare än andra barns och hon får näring via en magsond. Annars mår hon bra och trivs på sitt dagis.
Men hur länge Charlotte får leva kan läkarna inte säga.
– Allt vi vet är att hon är en unik person. Vi gör allt vi kan för att hjälpa henne och hoppas att hon kommer att vara med oss länge, länge.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0